*maak een keuze, kies een beperkt, wat kleiner gebied.
* blijf met een "draadje van elastiek" met de werkelijkheid verbonden, laat je voeden door je onderwerp, geef een interpretatie daarvan
* het is belangrijk wat je zegt, maar ook hóe je het zegt
* let op tegenstellingen en contrasten
* beperk je kleurenpalet
* kijk "vers', laat je verrassen door het onderwerp, probeer zoekend te schilderen
* je werkt met "geconcentreerde vrijheid"
Nou, dat is nogal wat hè.
Het geheel werd toegelicht met allerlei foto's en voorbeelden uit boeken.
Met name kregen we werken te zien van de schilder ben Mc Laughlin. Nog nooit van gehoord, maar ik vond diens werk prachtig.
Aantekeningen van de tweede dag:
Vandaag een groter werk, waar je wat langer mee bezig blijft.
Eerst wel voorstudie(s) maken. (Ik heb er twee gemaakt met potlood in mijn dummy, eigenlijk moest je een voorstudie maken in zwart/wit en één kleur. Dit werd uiteindelijk mijn schilderij.)
* grote kleurvlakken, en sterk in licht - donker
* zorg dat het beeld ook ruimtelijk wordt: scherpte - vaagheid, en voorwerpen die elkaar overlappen
* je kunt ook iets overdrijven, bijvoorbeeld kleurcontrast
* sfeer: toonwaarde, of een bepaalde kleur
* niet: wat is het, maar wat zie ik
Hiernaast zie je een tussenfase en het eindstadium van mijn schilderij.
Het is weer uitgevoerd in gouache, zelfde formaakt als die van gisteren.
Zoals je ziet, had ik eerst de hele achtergrond geel gemaakt. Ik ben geneigd, wit open te houden, vanwege mijn aquarel-achtergrond, maar dat werkt niet bij gouache. Als je wit aanbrengt op een gekleurde ondergrond, lijkt het witter.
Onderaan staat ook nog een foto van mijn onderwerp.
Die ochtend was ik vroeg opgestaan, om Venus voor de zon langs te zien gaan, maar helaas was de zon verborgen achter mist en wolken.
En deze boom vind ik ook erg mooi. Het contrast is erg goed gelukt.
BeantwoordenVerwijderen